فناوری اطلاعات : IT

برای دانلود مطالب بر روی آنها کلیک و یا به ادامه مطلب رجوع کنید.

فناوری اطلاعات : IT

برای دانلود مطالب بر روی آنها کلیک و یا به ادامه مطلب رجوع کنید.



سلام و عرض ادب و روز خوش

اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
فناوری اطلاعات :  IT
مطالبی که در این وبلاگ قرار دارد انشاء الله بتواند گوشه ای از نیاز های شما دوستان عزیز را برآورده نمایدامید است ما را در ارائه مطالب بهتر راهنمائی فرمائید.
دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران

داستان
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

فناوری

چهارشنبه, ۳ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۰۳ ب.ظ

حذف کردن پسورد Administrator!

نگاهی به راهکارهای افزایش طول عمر ویندوز

خاموش کردن ویندوز 8.1 به شیوه‌ای جدید

چه کسی از اینترنت بی‌سیم ما استفاده می‌کند؟

توضیحات و موارد مورد نیاز در ادامه مطلب می باشد

             

حذف کردن پسورد Administrator!

حتماً تاکنون در جاهای مختلف، راههای گوناگونی برای ورود به ویندوز در صورت فراموش کردن رمز عبور خوانده یا شنیده اید که همه آنها البته به نوعی منوط به داشتن پسورد Administrator و یا ورود به ویندوز می باشد، اما ما در اینجا نرم افزاری را خدمت شما معرفی می کنیم که در حقیقت پاسخی به سوال بسیاری از شما عزیزان در این زمینه می باشد و ضمناً از آنجایی که این نرم افزار در محیط داس (Dos) عمل می کند، برای بکار بردن آن، دیگر نیازی به ورود به ویندوز ندارید. در حقیقت این نرم افزار با ساختن یک دیسکت یا CD و یا حتی فلش مموری قابل بوت، قادر به انجام موارد زیر است:


* فعال کردن یا غیر فعال کردن یک اکانت کاربری
* اعمال تنظیمات مربوط به انقضای زمان پسورد اکانت ها
* مجبور کردن کاربر به تغییر پسورد در ورود بعدی به سیستم
* اعمال محدودیت در ساعات ورود به سیستم برای اکانت ها
* پاک کردن پسورد کلیه اکانت های موجود روی سیستم
* این نرم افزار حتی پسورد Administrator را هم پاک می کند! که در این صورت شما می توانید کنترل کامل سیستم را در دست بگیرید.


در ابتدا مطلب و قبل از پرداختن به اصل برنامه، به عنوان توضیح، لازم به ذکر است، نرم فزار Active@Password changer v 4.0 را می توان به نوعی جزو نرم افزارهای Portable یا قابل حمل دانست. چون پس از نصب برنامه، می توان فایل های نصب شده موجود در پوشه برنامه را به راحتی در یک فلش مموری یا سی دی ذخیره (کپی) کرد و روی سیستم های دیگر از آن استفاده کرد.


 


ساختن دیسکت بوت  و  CD بوت

 


این نرم افزار پس از نصب، یک ایمیج قابل رایت با پسوند "ISO." در پوشه انتخاب شده می سازد که شما می توانید آن ایمیج را با نرم افزارهای رایت سی دی، مانند Nero رایت کرده و از آن استفاده کنید.
یا اینکه می توانید از 2 گزینه cd/dvd/blu-ray , usb Flash Drive  جهت ساختن بوت استفاده کنید
سیستم را Restart کرده و وارد تنظیمات BIOS شوید، و بسته به نوع رسانه بوتیبلی که ساخته اید، اولین درایو بوت شونده را دیسکت یا سی دی رام و یا USB (اگر از فلاش مموری استفاده می کنید، USB را انتخاب کنید) قرار داده و سیستم را از طریق آن بوت کنید. در این حالت پس از اجرای برنامه، پنجره ای به شکل زیر ظاهر می شود:

در این قسمت گزینه اول را انتخاب کرده و دکمه Next را فشار می دهیم  .

 


 

و سپس درایوی که ویندوز نصب هست را انتخاب کرده و Next را کلیک کرده

 

 

و بعد یوزر مورد نظر یا  Administartor را انتخاب کرده و Next را فشار دهید.

 


 

 

و سپس مثل صفحه ظاهر شده گزینه ها انتخاب شده فعال باشد روی دکمه save کلیک می کنید

 

 

در این مرحله کار به اتمام رسیده است و کفقط کافی است سیتم را Reset کنید برای Reset کردن از گزینه Turn Off Computer استفاده کنید مطابق شکل زیر:

****************************  

خاموش کردن ویندوز 8.1 به شیوه‌ای جدید

در ویندوز 8.1 یک حالت جدید برای خاموش کردن رایانه درنظر گرفته شده است که در نوع خود جالب و آسان می‌باشد. این حالت به طور پیش‌فرض در محیط ویندوز مخفی است. در این ترفند نحوه‌ی دسترسی به این قابلیت را برای شما شرح می‌دهیم.

بدین منظور:
ابتدا از طریق Computer به درایو C مراجعه کنید.
اکنون وارد پوشه‌ی Windows و سپس (ترفندستان) وارد پوشه‌ی System32 شوید.
اکنون فایل SlideToShutDown.exe را در این پوشه بیابید.
بر روی این فایل راست‌کلیک کرده و از منوی Send to گزینه‌ی Desktop را انتخاب کنید تا میان‌بری از این فایل در دسکتاپ ایجاد گردد.
حال در صفحه‌ی دسکتاپ بر روی این میانبر ایجاد شده، دوبارکلیک کنید.
مشاهده می‌کنید که صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید که از شما می‌خواهد ماوس را بر روی نوار مشخص شده برده، بر روی آن کلیک کرده و در همان حال نوار را به پایین صفحه بکشید.
با این‌کار رایانه خاموش یا همان Shut down می‌گردد.

****************************  

نگاهی به راهکارهای افزایش طول عمر ویندوز

چگونه ویندوز با ثبات و پایدار داشته باشیم؟
همیشه ویندوز را از پایه نصب کنید:

ارتقاء از نسخه قبلی ویندوز، آسانتر و سریعتر می باشد، اما دیر یا زود شما بهای این راه میان بر را با مشکلاتی نظیر عدم پایداری ویندوز، خواهید پرداخت. پس بهتر است وقت بیشتری گذاشته تا از مشکلات بعدی نجات پیدا کنید.


در مورد خرید سخت افزار مرغوب، خساست به خرج ندهید:

کارآیی و ثبات سیستم شما، به کیفیت اجزاء و قطعاتی بستگی دارد که در آن به کار رفته است. با پرداخت اندکی مبلغ بیشتر، می توانید تفاوت محسوسی در پایداری سیستم خود حس کنید. در واقع از خرید مادربرد، RAM، منبع تغذیه، دیسک سخت، سی دی یا دی وی دی رام، کارت گرافیک، کارت شبکه و سایر قطعات، با مارک های ناشناخته و تا حد امکان چینی خودداری کنید. این قانون در مورد ادوات جانبی نظیر پرینتر، اسکنر و ماوس نیز صدق می کند. ضمناً در نظر داشته باشید، درایورهای سخت افزاری که بد نوشته شده باشند، یا به صورت عمومی نوشته شده و خاص یک سیستم نمی باشند، باعث صدمه دیدن ویندوز شما و عدم پایداری آن خواهند شد. همچنین برای ویندوزهایی نظیر 2000، XP و ویستا، قبل از خرید مطمئن شوید که سخت افزار مورد نظر شما، در لیست سازگاری سخت افزاری مربوط به همان ویندوز باشد. برای این کار می توانید با مطالعه بروشور سخت افزار یا مراجعه به سایت آن، از این موضوع اطلاع حاصل کنید.


راه اندازهای سیستمی قدیمی را در ویندوزهای جدید استفاده نکنید:

هنگامیکه سیستم جدیدی را می خرید، نگهداری پرینترها و اسکنرهای قدیمی، وسوسه انگیز به نظر می رسند. خب در این رابطه شما را به خرید انواع جدید تشویق نمی کنیم، اما در صورتیکه سازنده هریک از سخت افزارهای شما، راه انداز جدیدی را ارائه کرده باشد (با مراجعه به سایت مربوط به آن سخت افزار )، ریسک نصب راه انداز قدیمی را انجام ندهید، حتی اگر سخت افزار شما در ویندوز با آن کار کند. در حقیقت می توانید در اینترنت به دنبال راه اندازهای جدید بگردید و یا از راه اندازهای خود ویندوزاستفاده کنید. این تجربه شخصی من است که سازندگان سخت افزار، معمولاً جهت محصولات گرانقیمت خود، راه انداز جدید ارائه کرده و برای محصولات ارزان قیمت، راه انداز جدیدی ارائه نمی دهند.


قبل از نصب نرم افزار جدید، آن را ارزیابی کنید:

تا جایی که امکان دارد، فقط نرم افزارهای نوشته شده برای سیستم عامل خودتان را استفاده کنید. ویندوز2000، XP و ویستا، همگی دارای شیوه سازگاری برای پشتیبانی از نرم افزارهای سیستم عامل های پیشین هستند، اما من توصیه می کنم هر زمانی که توانستید، نرم افزارهای خود را به روز کنید. ضمن اینکه تا حد امکان از نرم افزارهای قدیمی که تأثیر مستقیم بر روی سخت افزارهایی نظیر دیسک سخت، اسکنر و غیره دارند، استفاده نکنید. همچنین هنگام دریافت نرم افزارهایی از قبیل اشتراک افزارها، محافظ صفحه نمایش ها، بازی ها و غیره احتیاط کنید.
اگر چه امتحان نرم افزارهای اشتراک افزار و رایگان لذتبخش به نظر می رسند، اما اکثر آنها بسیار ضعیف نوشته شده اند و سیستم عامل را دچار مشکل می سازند. ضمناً فقط از سایت های قابل اطمینان، نرم افزار دانلود کنید. یقین داشته باشید، نرم افزارهایی که ضعیف نوشته می شوند، سبب مشکلات و دردسرهای زیادی برای کامپیوتر شما می شوند. مثلاً به درستی و صحت از روی کامپیوتری که نصب شده اند برداشته نمی شوند (عزل آنها بسیار مشکل است)، و یا ممکن است در رجیستری سیستم عامل، تغییراتی ناخواسته ایجاد کنند که باعث کاهش کارآیی سیستم عامل شما شوند. در واقع اگر دوست دارید نرم افزارهای مذکور و یا نرم افزارهای نسخه بتا (Beta) را تست کنید، از نرم افزارهایی مانند VMWAREیا Virtual PC جهت شبیه سازی محیط ویندوز استفاده کنید، و یا اینکه نسخه دیگری از ویندوز را در پارتیشن دیگری از کامپیوتر خود نصب کنید و از آن به عنوان محیطی آزمایشی، جهت نصب نرم افزارهایی کمابیش مشکوک و گمنام استفاده کنید، تا در صورتی که نرم افزاری در آنجا، شما را دچار دردسر و مشکل کرد، با شناسایی آن، نسبت به نصب آن بر روی ویندوز اصلی خود، خودداری کنید.


تنظیمات خارج از قاعده را روی سیستم خود انجام ندهید:

هنگامیکه کاربران در کار با سیستم های خود، ماهرتر می شوند، وسوسه دستکاری در تنظیمات سیستم عامل، نظیر دستکاری در رجیستری و یا تنظیمات سخت افزاری، آنها را تهدید می کند. این تنظیمات ممکن است به ظاهر کارآیی سیستم شما را اندکی بالا ببرند، اما در حقیقت ممکن است باعث به دردسر افتادن نیز بشوند.


همیشه از برق اضطراری استفاده کنید:

بسیاری از مردم فکر می کنند که یک کامپیوتر چند صد هزار تومانی را فقط باید به دو شاخه برق بزنند و آن را روشن کنند. به طور جدی توصیه می کنیم، در مورد حفاظت کامپیوتر خود در برابر تغییرات ولتاژ و به خصوص جهت حفظ پایداری ویندوز، به هیچ وجه کوتاهی نکنید. در حقیقت در صورتی که برای شما امکان دارد، بجای اینکه یک محافظ برق معمولی برای کامپیوتر خود بخرید، از یک سیستم برق اضطراری (UPS) استفاده کنید که علاوه بر قدرت محافظت بالاتر و تعدیل ولتاژ، در صورت قطع برق می تواند تا مدت کوتاهی کامپیوتر شما را روشن نگاه دارد و شما فرصت دارید اقدامات لازم را انجام دهید. اما اگر مایل به صرف بودجه در این زمینه نیستید، لااقل حتماً از یک محافظ برق معمولی استفاده کنید.
متأسفانه در حال حاضر، هزاران هزار کامپیوتر در همین کشور خودمان، به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه حفاظتی، به پریز برق متصل شده اند. شاید شما هم یکی از این افراد باشید. اما بدانید که فقط قطع برق نیست که می تواند به سخت افزار و نرم افزار شما صدمه زده و سیستم شما را از تعادل خارج سازد، بلکه نوسانات روزانه برق در کشور ما، علاوه بر ایجاد صدمات جزئی و کلی در سخت افزارها، می تواند به تدریج سیستم عامل شما را دچار مشکلات و افت کارایی نماید.


سیستم خود را از لحاظ نرم افزاری به روز نگاه دارید:

به روز رسانی ویندوز، راه کار ساده و مطمئنی برای حفظ آن می باشد. در حقیقت سیستم عاملی مثل ویندوز، دارای مشکلات و رخنه های ناشناخته زیادی است (فرقی هم نمی کند که شما دارای یک XP سرویس پک 3 هستید تا کاملترین نسخه ویستا). اما با استفاده از آخرین اصلاحیه ها، می توانید ویندوز خود را در برابر بسیاری از باگ ها، تهاجمات و...بیمه کنید.
البته نگارنده، زمانیکه این وصله ها را نصب می کنم، حدود یک یا دو هفته صبر می کنم تا ببینم که این وصله ها مشکلات را حل می کنند یا باعث مشکلات جدید می شوند. چون این وصله ها مانند سرویس پک ها، گاهی اوقات با دقت زیاد تست نمی شوند و غالباً برای حل یک مشکل و ایراد خاص، در مدت زمان کوتاهی عرضه می شوند. اما به هر حال من سعی می کنم همیشه از سایت مایکروسافت و از اینجا و آنجا آنها را یافته و بر روی ویندوزم نصب کنم، زیرا فوائد و ثمرات آنها را در زمینه استحکام و پایداری ویندوز، به عینه تجربه کرده ام.


رجیستری سیستم عامل خود را کاملاً تمیز نگاه دارید:

یک رجیستری شلوغ و دارای زوائد زیاد، می تواند بزرگترین عامل کندی سیستم عامل و مشکلات ریز و درشت و ناشناخته آن باشد. مایکروسافت در ویندوز 98، از ابزاری بنام RegClean استفاده می کرد که کل رجیستری را جستجو کرده، مشکلات آن را یافته، مداخل اضافی را حذف نموده و کلاً خرابی های رجیستری را بر طرف می کرد.
ضمن اینکه اکنون شما می توانید، از نرم افزارهایی در قالب ابزارهایی مطمئن،بنام RegVac یا SpeedUpMyPC 3یا System Cleaner 5 استفاده کنید. من مجموعه ای از این ابزارها را روی سیستم خود دارم و معمولاً هر از چند گاهی و معمولاً بعد از Uninstall کردن یک برنامه، به خصوص از انواع بدقلق، از آنها استفاده کرده و کلیه مشکلات رجیستری سیستم را بر طرف می سازم. شما هم یک یا چند عدد از این نرم افزارها را تهیه نموده و بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. ضمن اینکه هر کدام از آنها دارای امکانات و ویژگی هایی می باشند که شاید دیگری، فاقد آن باشد.


با نرم افزارهای مزاحم جاسوسی مقابله کنید:

نرم افزارهای جاسوسی، برنامه هایی هستند که استفاده های شما از کامپیوترتان را کنترل و ضبط می کنند، بدون اینکه شما کوچکترین اطلاعی از این موضوع داشته باشید. همچنین معمولاً کاربران با نصب برخی از نرم افزارها و یا بازدید از بعضی از سایت ها، به این نرم افزاهای جاسوسی آلوده می شوند. بعضی از این نرم افزارهای جاسوسی، آنچنان گستاخانه عمل می کنند و حتی تا آنجا پیش می روند که سایت خود را بعنوان سایت پیش فرض و خانگی شما بر روی مرورگر ویندوز، قرار می دهند. برخی باعث نمایش صفحات تبلیغاتی بدون اجازه شما می شوند و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما را جمع آوری کرده و به آدرس های مشخص شده می فرستند.
همگی این موارد در بروز نقص های جدی و کندی سیستم عامل و عدم ثبات آن و بروز رفتارهای پیش بینی نشده در سیستم عامل، نقش مهمی دارند. پس همواره از برنامه های ضد جاسوس استفاده کنید و اگر زیاد با اینترنت سروکار دارید، حداقل هفته ای یکبار، از این برنامه ها برای تست سیستم و یافتن جاسوس افزارهای احتمالی، استفاده کنید.


سیستم خود را امن سازید:

در سال های اخیر، بحث ضد ویروس ها، دیواره های آتش، رمزنگاری و دیگر راهکارهای امنیتی، تبدیل به موضوع مهم و قابل توجهی شده است، ولی با این حال هنوز هم میلیون ها سیستم ناامن وجود دارند که دریغ از نصب حتی یک ویروس یاب تاریخ گذشته بر روی آنها!!
به طور جدی تأکید می شود که اگر واقعاً از مشکلات و دردسرهای اختلال در سیستم عامل و کارکرد کامپیوتر، متنفر و گریزانید و وقت اضافی برای سروکله زدن با این مسائل را ندارید، حتماً و حتماً از یک ویروس یاب قوی و به روز، به همراه یک فایروال قدرتمند بر روی کامپیوتر خود استفاده کنید. خوشبختانه در یکی دو سال اخیر، شعبه هایی از نمایندگی های ضد ویروس هایی مانند مک آفی، کاسپراسکای و... در ایران دایر شده اند وشما اکنون می توانید با خرید یک نسخه قانونی از ضدویروس دلخواهتان، آن هم به قیمتی کمابیش مناسب (چیزی در حدود 25 تا 40 هزار تومان)، ضمن بهره گیری از یک ضدویروس کامل و بدون مشکل، تا یکسال هم به طور رایگان، امکان به روز رسانی روزانه آن را داشته باشید. در این رابطه شک نکنید که این موضوع، به ثبات ویندوز و عدم درگیری شما با انواع و اقسام ویروس ها و کرم های اینترنتی، یاری خواهد رساند. ضمناً علاوه بر آنچه عرض شد، در تکمیل مباحث امنیتی برای حفظ ویندوز، همواره می بایست، تا حد امکان، تنظیمات امنیتی سیستم عامل را در وضعیتی مطلوب نگاه دارید. به عبارتی، شبکه های بی سیم باید رمزنگاری شوند و همچنین تنظیمات امنیتی مرورگر شما باید به دقت چک شده و در حد بالایی افزایش یابند.


از نام کاربری Administrator برای کارهای روزانه خود استفاده نکنید:

اگر چه استفاده از نام کاربری Administrator (مدیر سیستم)، ممکن است به ظاهر اشکالی نداشته باشد، ولی باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای سیستم شما خواهد شد، چرا که هر برنامه ای با نام کاربری Administrator، قادر به انجام کارهایی است که ممکن است امنیت سیستم شما را به مخاطره بیندازد. پس توجه داشته باشید که از حساب Administrator برای انجام کارهای روزمره استفاده نکنید و از دستور Run AS برای اجرای برنامه هایی که احتیاج به حقوق دسترسی Administrator دارند، استفاده کنید.


محیطی سالم برای کامپیوتر خود فراهم کنید:

در سال های اولیه استفاده از کامپیوترها، ما آنها را بسیار نازپرورده باررآوردیم. استفاده از روش های تصفیه هوا، اتاق های عاری از گرد و غبار، کفپوش های ضد غبار، همه و همه بیانگر این موضوع است. اما امروزه متأسفانه با رایج شدن کامپیوترها و به همان نسبت پیش پا افتادگی ظاهری آنها، ما روشی خلاف روش اولیه را در پیش گرفته ایم.
امروزه در اغلب اوقات، ایستگاه های کاری و سرورها، غالباً در زیر میزها قرار داده شده اند، یعنی درست جائیکه به علت بسته بودن محیط و عدم تهویه مناسب، عمر قطعات کاهش می یابد. منابع تغذیه معمولاً پیش از سایر قطعات خراب شده و دچار مشکل می شوند، و به دنبال آن دیسک های سخت دچار مشکل می شوند. در برخی سیستم ها بالا رفتن بیش از حد دمای CPU باعث خاموشی پی در پی سیستم شده و اگر همین طور ادامه یابد، ممکن است گذشته از صدمات سخت افزاری همچون سوختن CPU یا آسیب دیدن هارد دیسک، ویندوز را نیز که کاملاً وابسته به سخت افزار است، دچار مشکل نماید.
بنابراین اگر حقیقتاً خواهان حفظ کارایی مطلوب کامپیوتر خود به طور کل و سیستم عامل خود به طور اخص می باشید، فراموش نکنید که یک محیط تا حد ممکن مناسب از لحاظ تهویه و به دور از ذرات آلاینده و گرد و غبار ،می تواند در طول عمر کامپیوتر و سیستم عامل شما، نقش مهمی را ایفا نماید.
حتما تابحال کسانی را دیده اید که با تعجب به مشکلات ریز و درشت نرم افزاری و سخت افزاری دیگران نگاه می کنند و از اینکه آنها مدام در حال کلنجار رفتن با کامپیوتر خود هستند، ابراز شگفتی می کنند. بله، اینگونه افراد حق دارند که نگاهی متعجب به این مشکلات داشته باشند، زیرا آنها با رعایت اغلب مواردی که برشمرده شد، همواره سیستمی عاری از مشکلات سایر کاربران داشته و به معنای حقیقی خود، از کار با کامپیوتر و سیستم عامل خود، لذت می برند. پس بیاید، شما هم یکی از این افراد باشید.

 

**************************** 

 چه کسی از اینترنت بی‌سیم ما استفاده می‌کند؟  

                              

دلایل بسیاری وجود دارد که شما بخواهید مچ کسی را که به‌صورت غیر مجاز از شبکه‌ بی‌سیم (wireless network) شما استفاده می‌کند، بگیرید. ممکن است حس کنید سرعت اتصال به اینترنت و دانلود فایل‌ها کندتر از حالت طبیعی شده یا این‌که نخواهید در حالی که هزینه‌ای را برای اینترنت وایرلس پرداخت می‌کنید، کسی به رایگان از آن سوءاستفاده کند. البته این سوءاستفاده ممکن است پیامدهای غیر قابل جبران امنیتی نیز برای شما داشته باشد.

در صورتی که این فرد بتواند از طریق شبکه به فایل‌های ضروری و خصوصی شما دسترسی پیدا کند یا حتی با استفاده از اتصال غیرمجاز خود مشکلات امنیتی برای شما به‌بار آورد یا حتی شبکه و اینترنت شخصی شما را برای اعمال خلاف قانون مانند هک، سرقت اطلاعات یا پول و نفوذ به شبکه‌های سازمان‌ها به‌کار ببرد، مشکلات قضایی برای شما ایجاد می‌کند و شما را به دردسر می‌اندازد. در هر صورت بهترین راه برای جلوگیری از این مشکلات، امن کردن شبکه و فضای اینترنت وایر‌لس‌تان است. البته بسیاری از شما احتمالا زمان راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم خود برخی اقدامات احتیاطی پایه را انجام داده‌اید، اما اگر نگران هستید که تنظیمات امنیتی برای روتر شما بدرستی انجام نشده باشد یا قصد دارید با فراهم کردن امنیت اضافی شبکه، خیال خود را راحت کنید یا می‌خواهید خودتان از پس هر نوع عیب‌یابی شبکه بی‌سیم‌تان برآیید، این مطلب را دنبال کنید. این راهنما برای کاربران تازه کاری که نگران سرقت پسورد اینترنت و روتر وای ـ فای و نفوذ به شبکه بی‌سیم خود هستند، بیش از همه می‌تواند مفید باشد.


یافتن آی.پی و مک آدرس روتر

روش اول: آی.پی‌های مسیریاب‌ها باتوجه به نوع آنها با هم متفاوت هستند، اما به طور معمول آی.پی‌های 192.168.0.1 یا 192.168.1.1 به‌صورت مشترک در مورد بیشتر روترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با تایپ آدرس IP خود به‌طور مستقیم در نوار آدرس مرورگرتان، به کنسول‌های اداری روتر (administrative console) خود وارد شوید.

 

اگر هم نمی‌دانید آدرس پیش‌فرض روترتان چیست، با اجرای دستور Start»Run در منوی استارت یا جستجوی cmd در پنجره جستجوی منوی استارت رایانه خود، فرمانCMD را اجرا کرده سپس با تایپ کلمه IPCONFIG در پنجره فرمان می‌توانید به آدرس آی.پی مسیریابتان دسترسی پیدا کنید. آدرس آی.پی که شما به آن نیاز دارید، باید در کنار Gateway پیش‌فرض تحت اتصال محلی منطقه (local area Network) شبکه شما باشد.

روش دوم: اگر از سیستم مک (Mac) استفاده می‌کنید، می‌توانید آدرس پیش‌فرض را با رفتن به تنظیمات سیستم تحت‌شبکه (System Prefrences) پیدا کنید. آدرس ذکر شده را ممکن است درست در فهرست کنار روتر خود بیابید. اگر از درگاه اتصال شبکه باسیم (اترنت) استفاده می‌کنید، با کلیک کردن روی Advanced و رفتن به تب TCP ‌/‌ IP در مقابل نام روتر، آیپد خود را پیدا کنید‌. در صورت استفاده از وای ـ فای، در قدم بعدی با تایپ آدرس در نوار آدرس مرورگر خود مشخصات کاربری خود را وارد کنید. اگر هم تنظیمات پیش‌فرض را تغییر نداده باشید، باید آن را با استفاده از ترکیبی از نام admin و رمز عبور یا پنجره خالی استفاده کنید. یا این‌که در جدول زیر آن را بیابید، اما توصیه ما این است که خودتان پسورد کاملا امنی را انتخاب و نام کاربری و پسورد را حتما عوض کنید.


فهرست نمونه DHCP

هنگامی که در داخل کنسول اداری روتر خود به دنبال بخش مربوط به دستگاه متصل یا وضعیت‌های بی‌سیم بگردید. برای مثال در روتر قدیمی مدل DIR-655 برند دی ـ لینک از مسیر Status » wireless می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید اما شما آن را در روترهای نت گیر، تحت عنوان دستگاه‌های پیوست شده ( Attached Devices) تحت جدول DHCP مشتریان (کلاینت) و در روترهای لینک سیس می‌توانید آن را در فهرست دستگاه (Device List) بیابید. این جدول باید با IP ، مک آدرس و دیگر جزئیات از هر دستگاهی که اکنون به روتر متصل است را فراهم کند. که فهرست وسایل متصل خود را بررسی کنید، تا همه مزاحمان مشخص شوند.

 

شما می‌توانید با رفتن به خط فرمان (کامند لاین) cmd و ورود دوباره و تایپ ipconfig ‌/‌all آدرس آی.پی و مک آدرس رایانه خود را پیدا کنید که آدرس مک دستگاه شما تحت عنوان آدرس فیزیکی نمایش داده می‌شود. البته شما می‌توانید راه کشف کردن دستگاه‌های همراه مانند تلفن‌های هوشمند و پخش کننده‌های رسانه (مدیا پلیرها) را خودتان بیابید.


روش کار

بهترین و ساده‌ترین راه‌حل می‌تواند راه‌اندازی یک رمز عبور قوی با استفاده از WPA2 یا WPA -WEP - باشد که البته کرک کردن آن بسیار آسان است. بنابراین برای اجتناب از آن می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید. در روش اول می‌توانید نام دستگاه وای ‌ـ فای خود را مخفی کنید تا غیر از خود شما کسی با جستجو کردن وای ـ ‌فای در نزدیکی نتواند آن را پیدا کند. این تدبیر امنیتی با خاموشی کردن بخش براودکست (SSID) امکان‌پذیر است. روش دیگر فیلتر‌کردن وای ـ ‌فایتان است. با این راه شما می‌توانید با تعریف چند دستگاه مجاز توسط مک آدرس‌ها به دیگر کامپیوترها اجازه اتصال به شبکه شخصیتان را ندهید.

 

 

البته این راه نیز نمی‌تواند هکرها را کاملا متوقف کند، اما از سرعت آنها کاسته و معطلشان می‌کند که برای بیشتر کاربران همین کافی است.

اگر می‌خواهید مکان فیزیکی افراد نفوذ کرده به شبکه خود را بیابید، ابزاری به نام شکارچی موچر(MoocherHunter) این کار را انجام می‌دهد. شما باید یک لوح فشرده سی.دی را که اصطلاحا Live CD نامیده می‌شود، برای بوت کردن لپ‌تاپ خود رایت کنید. به این ترتیب می‌توانید وای ـ فای اطراف را برای یافتن افرادی که به‌صورت غیر مجاز به شبکه شما متصل شده‌اند، جستجو کنید. با توجه به توضیحات برنامه، ترافیک ارسال شده به سراسر شبکه را تشخیص داده و به این طریق می‌توانید منبع دریافت غیرمجاز را در اطراف خود با دقت فاصله دو متر پیدا کنید.


با سارق چه کنیم؟

ما پیشنهاد نمی‌کنیم در صورت پیدا کردن افراد سوء استفاده‌گر، خودتان علیه او اقدام کنید، اما می‌توانید با مطرح کردن موضوع با مقامات قضایی و ارائه مدارکی که به روش گفته شده جمع‌آوری کرده‌اید از آنها شکایت کنید. اگر هم نگران اتصال همسایگان به شبکه بی‌سیم و ناخنک زدن آنها به اینترنت وای ـ فایتان نیستید و علاقه دارید محتواهای رسانه‌ای خود را با آنها به اشتراک گذاشته و رد و بدل کنید، استفاده از میان‌افزار (فیرم ویر) چیلی‌فایر (Chillifire) می‌تواند برای راه‌اندازی یک شبکه هات اسپات عمومی به شما کمک کند. این ابزار به شما اجازه می‌دهد کانون‌های عمومی وایرلس راه‌اندازی کنید. همچنین در صورتی که سرویس اینترنت قدرتمندی دارید و از آن زیاد استفاده نمی‌کنید، می‌توانید به‌صورت توافقی و با شریک کردن همسایه‌ها در پرداخت هزینه اینترنت و با ایجاد نقاط دسترسی به اینترنت از روتر خود هزینه پرداختی اینترنت را بین همسایگان تقسیم کنید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۳
مدیر وبلاگ